dm zajedno - jedni za druge
Na putu prema neto nuli
vreme čitanja: min
Mere zaštite klime

Na putu prema neto nuli

Ograničavanje globalnog zagrevanja jedan je od najhitnijih globalnih izazova. dm se obavezuje na Pariški sporazum o klimatskim promenama i sprovodi sveobuhvatnu klimatsku strategiju, kako bi se redukovale emisije gasova sa efektom staklene bašte (GHG) duž lanca vrednosti. Cilj je sniziti emisije i istovremeno podsticati potrošnju koja je klimatski prihvatljiva.
Klimatske promene jedan su od najvećih globalnih izazova našeg vremena. Međunarodna zajednica je još 2015. godine dogovorila Pariški sporazum o klimatskim promenama. Centralni zadatak je ograničiti globalno zagrevanje na znatno ispod dva stepena celzijusa u poređenju s predindustrijskim vrednostima i smanjiti globalne emisije gasova sa efektom staklene bašte na (neto) nulu do 2050. godine. dm podržava ove ciljeve i sprovodi dugoročnu strategiju dekarbonizacije kako bi kao kompanija dao značajan doprinos zaštiti klime.

Emisije u lancu vrednosti dm grupe u velikoj meri nastaju u okviru uzlaznih lanaca vrednosti, posebno tokom proizvodnje i transporta proizvoda koji se kod nas prodaju, kao i tokom izgradnje objekata naših dm prodavnica. U okviru direktnog poslovnog područja, rad dm prodavnica, distributivnih centara i zgrada dm dialogicuma značajno doprinosi emisiji gasova sa efektom staklene bašte. U kasnijim fazama emisije nastaju, na primer, korišćenjem proizvoda ili dolaskom kupaca i zaposlenika u prodavnice.

Progresivne klimatske promene predstavljaju rizik za nas, jer dovode, između ostalog, do češćih, ekstremnih vremenskih pojava kao što su poplave, toplotni talasi ili šumski požari. Ove promene mogu da rezultuju nestašicom sirovina, porastom nabavnih cena, kašnjenjem u proizvodnji ili neuspehom isporuke. Oštećenje ili uništavanje infrastrukture, distributivnih centara i dm prodavnica može dovesti do neuspeha u isporuci i operativnih smetnji u našem poslovanju. Kako bismo se zaštitili od ovih rizika i istovremeno iskoristili prilike, dm je proširio svoju klimatsku strategiju.

Klimatski cilj 2045.

Od 2020. godine prikupljamo i analiziramo naše direktne i indirektne emisije gasova staklene bašte u skladu sa „Standardima Protokola o emisijama gasova sa efektom staklene bašte (GHG)“ kako bismo identifikovali značajan potencijal smanjenja. Analiza je pokazala da većina emisija opsega 3 nastaje u području uzvodnih i nizvodnih lanaca vrednosti. Cilj je identifikovati sve relevantne izvore emisija i provesti ciljane mere smanjenja. Najvažnija uloga pritom pripada asortimanu proizvoda. U budućnosti ćemo u obračun naših emisija gasova sa efektom staklene bašte takođe uključiti udaljenost koju su naši kupci prešli do naših dm prodavnica. Naš cilj je da do 2045. godine postignemo nulte neto emisije. Za to su definisani ciljevi smanjenja emisija prema različitim područjima delovanja.

Energetska efikasnost

Ključnu ulogu ima povećanje energetske efikasnosti i korišćenje obnovljivih izvora energije. Prosečna potrošnja energije po kvadratnom metru prodajnog prostora treba se smanjivati za najmanje jedan kilovat-sat godišnje. Za to dm koristi modernu tehniku, poput toplinskih pumpi, LED-rasvete i automatizovanih sistema za ventilaciju i grejanje. Osim toga, uveden je sistem upravljanja energijom prema standardu DIN EN ISO 50001 koji će do 2027. biti implementovan u svim dm zemljama. Do kraja poslovne godine 2023/24. sedam zemalja već je sertifikovano.

Ključne mere za smanjenje emisija:
  • proširenje fotonaponskih sistema (78 sistema, 9.500 MWh proizvodnje u 2024),
  • nabava električne energije putem ugovora za vetar i solarnu energiju,
  • korišćenje energetski učinkovitih tehnologija (toplotne pumpe, LED rasveta, upravljački sistemi),
  • uvođenje sistema upravljanja energijom prema ISO 50001,
  • korišćenje električnih kamiona u logistici (pilot-projekti u Nemačkoj i Austriji),
  • smanjenje učestalosti isporuka i optimizacija povratne logistike,
  • bilans gasova sa efektom staklene bašte za ambalažu proizvoda i uvođenje alternativa s manjim emisijama CO2,
  • ekološka procena opreme prodavnica i korišćenje recikliranih materijala.

Strategija nabavke energije kontinuirano se razvija. Oko 67 odsto (84 odsto dm deo grupe Nemačka, 44 odsto dm deo grupe Austrija, stanje na kraju 2023. godine) naših ukupnih energetskih potreba ostvarujemo iz obnovljivih izvora energije. Najveći deo toga je električna energija koju kupujemo direktno od dobavljača električne energije. Poseban fokus stavljen je na dekarbonizaciju asortimana. Do 2025. godine biće završen sveobuhvatni bilans emisije gasova sa efektom staklene bašte po kategorijama proizvoda, kako bi se zajedno s proizvodnim partnerima dogovorile konkretne mere smanjenja emisija. dm se pritom oslanja na analize životnog ciklusa (LCA), povećanu upotrebu recikliranog materijala i proizvode s manjim ugljeničnim otiskom.

I u logistici se sprovode mere za smanjenje emisija. Povećava se korišćenje kombinovanog transporta, pri čemu se proizvodi na dugim relacijama prevoze železnicom. Za snabdevanje prodavnica dm testira korišćenje električnih kamiona. U Nemačkoj i Austriji već su pokrenuti prvi pilot-projekti. Osim toga, dm podstiče klimatski prihvatljivu mobilnost biciklima za zaposlene, punionicama za električna vozila i parkinzima za bicikle.

S ekološkog aspekta ispituju se i građevinske aktivnosti. U Austriji će 2024/25. započeti sistemska procena građevinskih uticaja na emisije gasova sa efektom staklene bašte. U Nemačkoj se već koriste reciklirani materijali u opremanju prodavnica kako bi se smanjile emisije i potrošnja resursa. Ukupno su opseg 1 i opseg 2 emisije dm grupe smanjene sa 56.129 tona ekvivalenata CO2 (2021) na 52.049 tona (2023) – uprkos povećanju broja lokacija.

Zaključak

Zaštita klime čvrsto je integrisana u poslovnu strategiju dm-a i sistematično se sprovodi kroz sve poslovne procese. Detaljnom analizom emisija, konkretnim ciljevima smanjenja i saradnjom s partnerima duž celog lanca vrednosti, dm teži postizanju neto nula emisija do 2045. godine. Posebno širenjem obnovljivih izvora energije, dekarbonizacijom asortimana i održivim logističkim merama dm pokazuje kako klimatska odgovornost izgleda u praksi – kao doprinos globalnoj klimatskoj stabilnosti i vlastitoj održivosti.